جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / اخبار مسجد قبا / گردهمایی مدیران، مدرسین…
گردهمایی مدیران، مدرسین و طلاب مدارس علوم دینی شهرستان پاوه برگزار شد

روز سه شنبه ( 22 آبان 97 ) به همت موسسه خیریه قباء شهرستان پاوه، گردهمایی مدیران، مدرسین و طلاب علوم دینی شهرستان پاوه و روحانیون همراه و عضو مؤسسه در مسجد قباء  تشکیل شد.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ادامه حاج ماموستا قادری حول محورهای «۱-وظیفۀ ما نسبت به خودمان ۲-اوضاع دنیا به کجا می‌رود؟ 3-گزارشی از روند کارِ موسسه خیریۀ قبا» به ایراد سخن پرداختند.

ایشان ضمن خیرمقدم به حضار و تبریک فرارسیدن ماه مبارک ربیع، ماه ولادت پیامبر اسلام (ص) با اشاره به اینکه هر کس که در جامعه زندگی می‌کند نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، خاطرنشان کردند: بهترین سرمایه‌گذاری برای ما روحانیون، تربیت صحیح این طلبه‌هاست تا نگذاریم محراب پیامبر اسلام (ص) تعطیل و مسلمانان بی پیشوا و حجره‌ها در سکوت فروروند.

وی سپس سیاست دشمنان را خالی کردن مساجد عنوان کردند و گفتند: امروز سیاست دشمنان و برنامۀ پشت پردۀ آن‌ها علیه اسلام ، خالی کردن مساجد از جوانان است.

امام‌جمعه پاوه دشمنی دشمنان را محصول تندروی برخی از مسلمانان و سیاست های ضد اسلامی غربی ها دانستند و تصریح کردند:  از یک سو تندروی داعش و طالبان کاری کرده است ما توجیه و تأویل نداریم و از طرف دیگر هم سیاستمداران غرب به این نتیجه رسیده‌اند که مسلمانان را سرکوب کنند زیرا بیداری اسلامی برای جایگاه و مقام آن‌ها خطرناک است.

ایشان در ادامه به آیۀ ۴۵ سورۀ احزاب «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» اشاره کردند و گفتند: در این آیه خداوند به پیامبر اسلام می‌فرماید: ای پیامبر ما تو را فرستاده‌ایم تا در میان مردم باشی؛ زیرا رهبر باید در میان جامعه باشد و از آداب‌ورسوم و فرهنگ آن‌ها باخبر شود و پاسدار دین و غمخوار آن‌ها باشد

ماموستا قادری در ادامه خطاب به روحانیون و طلاب حدیث «مَنْ یُرِدِاللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهَهُ فِي الدِّينِ وَیُلْهِمْهُ رُشدَهُ» را قرائت نمودند و گفتند: باید همۀ ما افتخار کنیم که خداوند دست ما را گرفته و به سمت دین و فقه هدایت نموده است؛ زیرا خداوند به هرکس اراده خیر کند او را در مسیر دین، علم و فقه هدایت می‌کند.

وی گفتند: امروزه تنها خواندن چند کتب عربی کافی نیست باید در کنار دانش رشد و بصیرت و راز عصر خود را کسب کنیم تا حق و باطل را از هم جدا نماییم. عالم زمانی می‌تواند عملش مؤثر باشد که الهام رشد از سوی خداوند به او عطا شده باشد و پرچم فرقان را بردارد.

ایشان در ادامه برابر نص حدیث نبوی شریف علما را همانند ستارگان آسمان دانستند و گفتند: عالم دین باید نور داشته باشد و در تاریکی زمان مانند چراغی روشن باشد و نگذارد مردم اشتباه کنند و همچون غواصی در کنار دریایی متلاطم مردم را از نجات دهد.

امام‌جمعه پاوه در ادامه با اشاره به اینکه هر واعظ به هنگام موعظه باید بهترین کلمات و جملات را برای مردم بیان کند، خاطرنشان کردند: بنده و شما به هنگام وعظ و خطابه باید بهترین نکات را از بهترین کتاب‌ها جمع‌آوری و به مردم ارائه دهیم

ایشان سپس با اشاره به برخورد فیزیکی اخیر با امام‌جمعۀ محترم نودشه، گفتند: در اورامان ماموستایان نودشه و دشه و خانقاه و مردان بزرگ باینگان و رجال محترم پاوه و دوریسان زیسته‌اند همه این‌ها همچون چراغی بوده‌اند که از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده مردم به حریم آن‌ها اهانت کنند ولی اخیراً همه شاهد هستند تعدی به حریم روحانیت یک مسئلۀ عادی شده است.

وی افزودند: در اثر غفلت ما و سیاست روز و دشمنی دشمنان در هر روستا چند نفر جوان را علم کرده‌اند که مردم را به باد تمسخر گرفته و به ساحت روحانیت اهانت و اگر مجال داشته باشند اولین گلوله را به سمت روحانیون شلیک می‌کنند چون می‌دانند روحانیون مدافع دین و ضد فکر غرب‌زدگان هستند.

حاج ماموستا قادری آنگاه به مشکلات مردم اشاره کردند و گفتند: در این برهه مردم ما گرفتار و دچار مشکلات زیادی هستند و علی رغم اینکه روحانیون نقشی در ایجاد مشکلات مردم نداشته و ندارند، لیکن مردم همه مشکلات را از چشم روحانیت می‌بینند.

ایشان افزودند: اگرچند نفر روحانی همچون بنده با جمهوری اسلامی بوده‌ایم؛ اولاً به این بودن افتخار می‌کنیم و ثانیاً به‌عنوان رابطی، تلاش کرده ایم نگذاریم بر مردم فشار وارد شود و در هر جا که دولت به نفع مردم خوب تصمیم گرفته آفرین گفته‌ایم و درجایی هم که احساس کرده‌ایم تصمیم به نفع مردم نیست دست آن‌ها را گرفته‌ایم و به‌مثابه غواصی بوده‌ایم که اگر آب می‌خواسته کسی را ببرد در حد توان خود در جهت نجات وی اقدام کرده‌ایم.

امام‌جمعه پاوه در ادامه خطاب به مدرسین مدارس علوم دینی گفتند: باید طلبه‌ها را مقداری هوشیارتر تربیت کنیم؛ آن نظم، تسامح و قبول عقیده همدیگر که در اورامانات حاکم است در هیچ جای دیگری نیست و این جای تقدیر دارد، لذا ضمن حفظ این موقعیت باید طلبه‌های خود را آگاه تر و هشیارتر از گذشته تربیت کنیم که در آینده با مشکل مواجه نشویم.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه قباء در ادامه سخنان خود تأسیس موسسه خیریه قبا را آرزویی ۲۰ ساله دانستند و گفتند: یکی از آرزوهای بنده در طول ۲۰ سال گذشته این بود که خداوند توفیق دهد موسسه‌ای تأسیس کنم که در خدمت روحانی، طلبه و طالبان علم و دانش باشد که به فضل پروردگار این آرزوی بنده سه سال پیش محقق و موسسۀ خیریه قبا پا گرفت.

ماموستا قادری افزودند: تا امروز به فضل پروردگار ۸۶ طلبه مشغول به تحصیل در مدارس علوم دینی نودشه، داریان، نجار، قباء پاوه، حضرت عبدالله پاوه، خانقاه، دوریسان و باینگان تحت پوشش موسسه هستند که اعضای موسسه ماهی یک‌بار از آن‌ها سرکشی می‌کنند. در کنار این طلبه‌ها نیز ۴۸ نفر روحانی ۶ نفر دانشجو، ۱۷ خانواده بی‌بضاعت و ۳ نفر از خواهران خادم قرآن تحت پوشش موسسه هستند و ماهیانه مبلغی اگرچه ناچیز به آنان پرداخت می‌شود.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند: روحانیون محترم در بعد معنوی مؤسسه را یاری و در جلسات خود و در میان مردم اهداف موسسه خیریه قبا را تشریح کنند تا شاید افرادی که از اهداف و برنامه های موسسه اطلاعی ندارند، آگاه شوند و به موسسه کمک کنند؛ زیرا در طول تاریخ طلبه‌ها با نان و راتبه مردم کُرد زیسته‌اند و درس‌خوانده‌اند اگر ما در میان مردم به بیان این مسئله بپردازیم یقیناً کمک خواهند کرد.

در این جلسه ۴ نفر از روحانیون و مدیران مدارس به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در خاتمه توسط امام‌جمعه پاوه و رئیس هیئت‌مدیرۀ مؤسسۀ خیریۀ قبا نتیجۀ جلسه در 4 محور اعلام شد :

۱-باید همۀ ما به خداوند متوکل و در حد توان از دین و فرهنگ دینی مردم پاسداری کنیم.

۲-تندروی ممنوع است؛ طالبان، داعش و سایر گروه های افراطی، دنیای اسلام را دچار خسارت جبران‌ناپذیر کرده و مسلمانان را یک قرن زمین گیر و دچار تفرقه کردند؛ لذا باید سعی کنیم در مدارس ما تندروی و افراد تندرو رشد نکنند.

۳-ما در کنار جمهوری اسلامی امنیت داریم؛ باید از این موقعیت پاسداری کنیم.

۴-باید طلبه‌ها را نوعی تربیت کنیم جوابگوی عصر خود باشند و اجازه ندهیم محراب رسول‌الله در دست افراد مریض قرار گیرد؛ در کتاب لسان العرب آمده است «المحراب مأویٰ الأسد» (محراب جای شیر است) نباید اجازه دهیم روباه در آن وارد شود.

با شروع نماز ظهر و اداء جماعت و صرف ناهار جلسه با صلوات بر محمد و آل محمد به پایان رسید.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *